Statut szkoły 2005-04-13 1214 Art. czytany: 5094 razy Statut szkoły S T A T U T Szkoły Podstawowej nr 13 im. mjr. H. Dobrzańskiego „Hubala“ w Skarżysku-Kamiennej - 2 - SPIS TREŚCI: ROZDZIAŁ I: NAZWA SZKOŁY. ROZDZIAŁ II: INNE INFORMACJE O SZKOLE. ROZDZIAŁ III: CELE I ZADANIA SZKŁY. ROZDZIAŁ IV: ORGANA SZKOŁY I ICH KOMPETENCJE. · DYREKTOR SZKOŁY · RADA PEDAGOGICZNA · SAMORZĄD UCZNIOWSKI · RADA RODZICÓW ROZDZIAŁ V: ORGANIZACJA SZKOŁY · ŚWIETLICA SZKOLNA · BIBLIOTEKA SZKOLNA ROZDZIAŁ VI: ZADANIA NAUCZYCIELI I INNYCH PRACOWNIKÓW SZKOŁY ROZDZIAŁ VII: ZASADY PRZYJMOWANIA UCZNIÓW DO SZKOŁY ORAZ ICH PRAWA I OBOWIĄZKI ROZDZIAŁ VIII: POSTANOWIENIA KOŃCOWE WYKAZ ZAŁĄCZNIKÓW DO STATUTU: ZAŁ. nr 1: WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA UCZNIÓW ZAŁ. nr 2: PROGRAM WYCHOWAWCZY I PROFILAKTYCZNY ZAŁ. nr 3: REGULAMIN RADY PEDAGOGICZNEJ ZAŁ. nr 4: REGULAMIN SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ZAŁ. nr 5: REGULAMIN RADY RODZICÓW - 3 - ROZDZIAŁ I : NAZWA SZKOŁY : 1 Zespół Szkół Publicznych nr 1 Szkoła Podstawowa nr 13 im. mjr. H.Dobrzańskiego „HUBALA” 2. Siedziba szkoły: ul. Sezamkowa 23 26-110 Skarżysko- Kamienna . ROZDZIAŁ II: INNE INFORMACJE O SZKOLE : 1. Szkołę prowadzi Rada Miasta w Skarżysku-Kamiennej . Swoje zadania realizuje przy pomocy Wydziału Oświaty i Zdrowia Urzędu Miasta. 2. Nadzór pedagogiczny prowadzi Kurator Oświaty w Kielcach, który realizuje swoje zadania przy pomocy Powiatowego Zespołu Wizytatorów w Skarżysku- Kamiennej. 3..Czas trwania cyklu kształcenia w szkole trwa sześć lat. 4.. Edukacja szkolna przebiega w dwóch etapach: a/ Etap I: nauczanie zintegrowane kl, I-III, b/ Etap II: nauczanie blokowe kl. IV-VI. 5. Nauka w zakresie szkoły podstawowej jest obowiązkowa 6. Nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania i zajęć pozalekcyjnych jest bezpłatne. 7. Szkoła przeprowadza rekrutację uczniów w oparciu o zasadę powszechnej dostępności. ROZDZIAŁ II: CELE I ZADANIA SZKOŁY : 1. Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie oświatowej respektując Konstytucję RP, zasady nauk pedagogicznych, zobowiązania wynikające z Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ, Konwencji o Prawach Dziecka a w szczególności : 1/ umożliwia uczniom zdobywanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły, - 4 - 2/ umożliwia absolwentom dokonania świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia, 3/ umożliwia uczniom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej , własnej historii i kultury, 4/ sprawuje opiekę nad uczniami podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych, pozalekcyjnych, zajęciach zorganizowanych poza terenem szkoły, w trakcie wycieczek szkolnych odpowiednio do ich potrzeb i możliwości szkoły. 2. Szkoła realizuje swoje zadania poprzez: 1/ podejmowanie takich działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, które kierowane są dobrem uczniów, troską o jego zdrowie, poszanowanie godności osobistej i jego bezpieczeństwa 2/ umożliwianie uczniom rozwoju ich talentów i zainteresowań poznawczych, artystycznych i sportowych, 3/ dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów, a także możliwości korzystania z opieki psychologicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej, 4/ wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny, 5/ podejmowanie działań zmierzających do promowania ochrony zdrowia poprzez: - realizację ścieżki edukacyjnej prozdrowotnej w różnych blokach przedmiotowych - lekcje wychowawcze, prelekcje, filmy edukacyjne służące promocji i ochronie zdrowia - szkolenie nauczycieli i uczniów w zakresie pierwszej pomocy - zapoznanie uczniów i rodziców z zasadami bezpieczeństwa w szkole i w drodze do szkoły. 3. Wewnątrzszkolny System Oceniania uczniów określa Rada Pedagogiczna szkoły w formie załącznika do statutu / załącznik nr 1 / 4. Program wychowawczy i profilaktyczny szkoły uchwala Rada Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego / załącznik nr 2 /. 5. Szkoła organizuje dla uczniów zajęcia dodatkowe w postaci zajęć wyrównawczych dla uczniów wymagających pomocy oraz zajęcia pozalekcyjne, dostosowane do potrzeb i uzdolnień uczniów. -5- 6. Szkoła w ramach swoich możliwości organizuje opiekę i pomoc uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc, wsparcie, w tym również pomoc materialna poprzez: 1) zapewnienie uczniom opieki w świetlicy szkolnej oraz kierowanie uczniów do świetlic środowiskowych 2) organizację zajęć wyrównawczych, korekcyjno- kompensacyjnych, gimnastyki korekcyjnej, rewalidacyjnych oraz innych zajęć pozalekcyjnych 3) wnioskowanie do MOPS, PCK a także innych organizacji o przyznawanie dofinansowania do obiadów i udzielanie pomocy rzeczowej 4) pomoc w nawiązywaniu kontaktów z instytucjami i urzędami w celu rozwiązywania trudnych sytuacji rodzinnych 7. Szkoła współdziała z instytucjami świadczącymi poradnictwo oraz specjalistyczną pomoc dzieciom i rodzinom, takimi jak: - Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna - Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej - Polski Czerwony Krzyż - Towarzystwo Przyjaciół Dzieci - Sąd Rodzinny, Sąd dla Nieletnich - Policja - Placówki Służby Zdrowia - świetlice środowiskowe - Ośrodek Profilaktyki i Leczenia Uzależnień - organizacje kościelne ROZDZIAŁ IV: ORGANA SZKOŁY I ICH KOMPETENCJE: 1. Organami szkoły są: a/ Dyrektor Szkoły; b/ Rada Pedagogiczna; c/ Samorząd Uczniowski; d/ Rada Rodziców. -6- 2. Powyższe organa mają prawo: a) działać i podejmować decyzje w ramach swoich kompetencji określonych ustawą, b) rozwiązywać sytuacje konfliktowe wewnątrz szkoły, c) informować o podejmowanych decyzjach i planowanych działaniach. 3. Szczegółowe zadania i obowiązki organów szkoły stanowią załącznik do niniejszego statutu. 4. Organa szkoły współpracują ze sobą przy podejmowaniu ważnych decyzji dotyczących działalności szkoły poprzez: a) uczestnictwo swych przedstawicieli na zebraniach plenarnych, b) opiniowanie projektowanych uchwał i statutu szkoły, c) informowanie o podjętych działaniach poprzez dyrektora szkoły. 5. Rada Pedagogiczna może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły, jej dyrektora lub innego nauczyciela po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego. 6. Rada Pedagogiczna może występować z wnioskami do organu prowadzącego szkołę o odwołanie z funkcji dyrektora lub do dyrektora o odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej w szkole, po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego. 7. Dyrektor szkoły może wstrzymać wykonanie uchwał organów szkoły niezgodnych z przepisami prawa lub interesem szkoły. W takim przypadku, w terminie dwóch tygodni uzgadnia sposób postępowania w sprawie będącej przedmiotem sporu. W przypadku braku uzgodnienia przekazuje sprawę do rozstrzygnięcia organowi bezpośrednio nadzorującemu szkołę. DYREKTOR SZKOŁY : 1. Dyrektor szkoły jest kierownikiem i organizatorem całokształtu działalności szkoły, realizuje zadania na zasadzie jednoosobowego kierownictwa i jednoosobowej odpowiedzialności 1/ kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz, 2/ jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami, 3/ prowadzi politykę kadrową, określa zakres obowiązków wice- dyrektora , nauczycieli i pracowników niepedagogicznych, 4/ przyznaje nagrody i wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom szkoły, -7- 5/ występuje z wnioskiem o odznaczenia, nagrody i wyróżnienia dla pracowników szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, 6/ dysponuje środkami określonymi w planie finansowym zaopiniowanym przez radę pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie , a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły. 7/ tworzy i doskonali warunki organizacyjne, materialne i techniczne dla wszechstronnego rozwoju uczniów, udziela im pomocy dydaktycznej, opiekuńczej i wychowawczej oraz materialnej w ramach posiadanych środków, 8/ tworzy warunki do rozwijania samorządności, aktywności, uzdolnień uczniów, wspiera działalność samorządu szkolnego, 9/ sprawuje nadzór pedagogiczny i prowadzi kontrolę wewnętrzną. Wnioski przedstawia radzie pedagogicznej przynajmniej dwa razy w roku, 10/ stwarza warunki sprzyjające postępowi pedagogicznemu .inspiruje nauczycieli do działań innowacyjnych, 11/ realizuje, analizuje i składa sprawozdania radzie pedagogicznej odnośnie realizacji uchwał i wniosków podjętych na radzie, 12/ zapewnia odpowiedni stan bezpieczeństwa i higieny pracy, 13/ egzekwuje przestrzeganie porządku i dyscypliny pracy, 14/ sprawuje nadzór nad działalnością administracyjno-gospodarczą i majątkiem szkoły oraz określa zakres odpowiedzialności poszcze- gólnych pracowników za powierzony im majątek: powołuje komisję inwentaryzacyjną i kasacyjną, 15/ w przypadku stwierdzenia zaniedbań w pracy nauczyciela lub innego pracownika szkoły, może pozbawić pracownika premii motywacyjnej lub premii regulaminowej , 16/ współpracuje z ogniwami związkowymi działającymi na terenie szkoły. Zasady współpracy regulują odrębne przepisy. RADA PEDAGOGICZNA: l. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole. 2. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej zgodnie z art. 40 ust. 3 ustawy z dn. 07. 09. 1991r. 3. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły, który przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania. -8- 4. Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy: l/ zatwierdzanie planów pracy szkoły, 2/ podejmowanie uchwał w sprawie zatwierdzenia klasyfikacji i promocji uczniów, 3/ podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentu pedagogicznego, 4/ opiniowanie planów organizacyjnych szkoły, tygodniowego planu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, 5/ opiniowanie wniosków dyrektora szkoły o przyznanie nauczycielom wyróżnień, nagród i odznaczeń ( Kuratora, Ministra, Prezydenta Miasta), 6/ opiniowanie propozycji dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, 7 / współpraca z Radą Rodziców, Samorządem Uczniowskim oraz szkolną służbą zdrowia, 8/ opiniowanie planu finansowego szkoły. 5. Dyrektor szkoły może wstrzymać wykonywanie uchwał Rady Pedagogicznej jeżeli są sprzeczne z prawem. 6. Uchwały Rady Pedagogicznej zapadają zwykłą większością głosów przy udziale co najmniej połowy jej członków. 7. Głosowanie odbywa się w sposób jawny o ile nie zadecyduje zwykłą większością głosów o głosowaniu tajnym. W sprawach personalnych winno być głosowanie tajne. 8. Zebrania Rady mogą być organizowane z inicjatywy przewodniczącego, organu prowadzącego szkołę, organu sprawującego nadzór pedagogiczny oraz co najmniej 2/3 członków Rady Pedagogicznej. 9. Rada Pedagogiczna pracuje na zebraniach plenarnych ( 3 razy w roku szkolnym) i roboczych ( w zależności od ustalonego harmonogramu lub potrzeb) . 10. Członek Rady Pedagogicznej zobowiązany jest: 1/ rzetelnie realizować zadania dydaktyczno-wychowawcze i opiekuńcze, 2/ stale doskonalić swoje umiejętności zawodowe, 3/ czynnie uczestniczyć we wszystkich zebraniach i pracach Rady, 4/ realizować uchwały Rady, 5/ bezwzględnie przestrzegać tajemnicy obrad. -9- 11. Rada może powołać stałe lub tymczasowe komisje lub zespoły do zbadania wybranych zagadnień statutowej działalności szkoły. 12. W zebraniach Rad Pedagogicznych nie mogą uczestniczyć, ani być obecne i zaproszone osoby, które chcą prowadzić agitację polityczną, ideologiczną czy partyjną. 13. W pracach Rady Pedagogicznej mogą uczestniczyć przedstawiciele organu prowadzącego szkołę, samorządu uczniowskiego. 14. Rady Pedagogiczne są protokołowane i podpisywane przez protokolanta i przewodniczącego rady. 15. Członkowie Rady wnoszą poprawki i zatwierdzają protokół na najbliższym zebraniu Rady Pedagogicznej. 16. Dostęp do księgi protokołów ma dyrektor szkoły, członkowie Rady Pedagogicznej oraz organ prowadzący lub kontrolujący szkołę pod względem pedagogicznym. 17. Księga protokołów posiada ponumerowane strony, jest przesznurowana i opieczętowana. 18. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności zgodny ze statutem / załącznik nr 3 /. SAMORZĄD UCZNIOWSKI: 1. Samorząd Uczniowski jest jedyną samorządną organizacją uczniów szkoły. 2. Samorząd Uczniowski działa w oparciu o uchwalony regulamin / załącznik nr 4 /. W regulaminie są zawarte szczegółowe zasady jego uchwalania oraz wyborów do Samorządu Uczniowskiego. 3. Regulamin Samorządu jest zgodny ze statutem szkoły. 4. Samorząd Uczniowski może przedstawić Radzie Pedagogicznej, Radzie Rodziców oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach, w szczególności dotyczących realizacji praw uczniów takich jak : l/ prawo do zapoznania się z programem nauczania oraz stawianymi przez nauczyciela wymaganiami, -10- 2/ prawo od jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu, 3/ prawo do organizacji życia szkolnego, 4/ prawo do redagowania i wydawania gazetki szkolnej, 5/ prawo organizowania działalności kulturalnej , oświatowej ,sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem, 6/ prawo wyboru nauczyciela sprawującego funkcję opiekuna Samo- rządu Uczniowskiego. RADA RODZICÓW: l. W szkole działa Rada Rodziców stanowiąca samorządną reprezentację rodziców uczniów zgodnie z ustawą o systemie oświaty. 2. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który jest zgodny ze statutem szkoły / załącznik nr 5 /. 3. Działalność Rady Rodziców w szczególności dotyczy : 1 / współdziałania w bieżącym realizowaniu zadań dydaktyczno- wychowawczych szkoły oraz perspektywicznym programowaniu pracy szkoły, 2 / pomocy w doskonaleniu, organizacji i warunków pracy szkoły, 3 / organizowaniu działań mających na celu podnoszenie kultury pedagogicznej w rodzinie, szkole i środowisku lokalnym. 4. W celu wspierania działalności statutowej szkoły Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszu Rady Rodziców określa regulamin o którym mowa w pkt. 2. 5. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci poprzez stałe i bezpośrednie kontakty z wychowawcami klas i nauczycielami uczącymi ( zebrania szkolne, ogólne zebrania rodziców i Rady Rodziców). Rodzice mają prawo do : 1/ znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w danej klasie i szkole, 2/ znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów, 3/ uzyskiwania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swego -11- dziecka, jego zachowania , postępów i przyczyn trudności w nauce, 4/ uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swojego dziecka, 5/ wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy szkoły, 6. Organizowanie przez szkołę stałych spotkań z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze, z tym , że spotkania takie nie powinny być organizowane rzadziej niż raz na kwartał. 7. Zasady współdziałania organów szkoły oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi: a/ Każdy organ szkoły może włączyć się do rozstrzygania konkretnego problemu szkoły, nie naruszając kompetencji innego organu; może wyrazić swoją opinię oraz propozycję rozwiązania sporu. b/ Organy szkoły mogą prowadzić bieżącą wymianę informacji, zapraszać na spotkania w celu wymiany poglądów. c/ Konflikty pomiędzy organami szkoły rozwiązywane są w drodze negocjacji, dyskusji, perswazji. d/ W przypadku nie osiągnięcia porozumienia wewnątrz szkoły, Dyrektor Szkoły zobowiązany jest poinformować o konfliktowej sytuacji organ prowadzący oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. ROZDZIAŁ V: ORGANIZACJA SZKOŁY: l. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania zgodnym z wybranym programem dla danej klasy, dopuszczonym do użytku szkolnego. 2. Uczniowie podzieleni są na klasy I-VI, w których realizowane są podstawowe cele i zadania szkoły. 3. Cykl kształcenia w szkole dzieli się na dwa etapy edukacyjne: a) I - kształcenie zintegrowane I-III; b) II - klasy IV-VI. · Rok szkolny dzieli się na dwa semestry: a) I semestr trwa od 01 września do końca tygodnia poprzedzającego rozpoczęcie ferii zimowych; -12- b) II semestr od pierwszego tygodnia po feriach zimowych do końca zajęć szkolnych w danym roku szkolnym. 4. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne realizowane są we wszystkich klasach przez pięć dni w tygodniu, tj. od poniedziałku do piątku. Dopuszcza się realizację zajęć w soboty tylko wtedy, gdy są odpracowywane z innego dnia tygodnia. 5. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły na pod stawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy umysłowej ucznia. 6. W szkole, która liczy co najmniej 12 oddziałów tworzy się stanowisko wicedyrektora, do którego obowiązków należy: - kształtowanie właściwej atmosfery i dyscypliny pracy w szkole, - zapewnienie warunków pełnej realizacji programów nauczania i wychowania, opieki wychowawczej w klasach I – VI. - tworzenie właściwego klimatu dla postępu pedagogicznego, - szczegółowy zakres obowiązków wicedyrektora określa dyrektor szkoły. 7. Inne stanowiska kierownicze mogą być tworzone przez dyrektora za zgodą organu prowadzącego. 8. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno- wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym. 9. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. Przerwy międzylekcyjne (po 10 minut, w tym dwie przerwy po 20 minut). 10. Czas trwania poszczególnych zajęć w klasach I-III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć. 11. Zajęcia edukacyjne obowiązkowe rozpoczynają się o godzinie 8:00. 12. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno- wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego. 13. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły opracowany przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania- do 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę, do 31 maja danego roku. -13- 14. W arkuszu organizacyjnym szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych, finansowych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę. 15. W szkole tworzy się oddziały integracyjne po uprzednim stworzeniu odpowiednich warunków społecznych / Decyzja Rady Pedagogicznej, zgoda rodziców dzieci uczęszczających do klasy oraz zgoda organu prowadzącego /. 16. W oddziałach integracyjnych zajęcia prowadzą nauczyciele posiadający kwalifikacje do pracy z uczniem niepełnosprawnym i do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych. Zajęcia w klasie integracyjnej prowadzi dwóch nauczycieli: prowadzący i wspierający. 17. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych. 18. Oddział można dzielić na grupy na zajęciach z języków obcych i informatyki oraz na zajęciach, da których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń. 19. Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów . 20. W przypadku oddziałów liczących odpowiednio mniej niż 24 uczniów lub mniej niż 30 uczniów podziału na grupy na zajęciach, o których mowa w punkcie 21 można dokonać za zgodą organu prowadzącego szkołę. 21. Zajęcia z wychowania fizycznego prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 osób. 22. Liczba uczniów w oddziałach integracyjnych powinna wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych. 23. Dopuszcza się w uzasadnionych przypadkach prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć. 24. W oddziałach integracyjnych nauczyciele prowadzą zajęcia wg ustalonego planu dostosowując czas zajęć i przerw do aktywności uczniów. -14- Świetlica 25. Pracą świetlicy kieruje kierownik świetlicy, który sprawuje nadzór pedagogiczny nad podległymi pracownikami oraz nad działalnością administracyjno- gospodarczą świetlicy. 26. Dla uczniów, którzy musza przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców /prawnych opiekunów/ szkoła organizuje świetlicę. l/ W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych. Liczba uczniów w grupie nie powinna przekraczać 25 . 2/ Świetlica jest pozalekcyjną formą wychowawczo- opiekuńczej działalności szkoły i pracuje w godzinach 7:30 do 15:30 3/ Zajęcia świetlicowe odbywają się w odpowiednich pomieszczeniach wyposażonych w sprzęt i pomoce naukowe. 4/ Świetlica, prowadzi zajęcia zgodnie z rozkładem zajęć dydaktyczno- wychowawczych szkoły przestrzegając zasady pięciu dni pracy nauczyciela w tygodniu. 5/ Zakres zajęć i czas pracy świetlicy w dni wolne od pracy i w czasie przerw świątecznych określa dyrektor szkoły stosownie do potrzeb. 6/ Świetlica prowadzi dożywianie dla wszystkich chętnych uczniów . Posiłki są spożywane w jadalni szkolnej . Odpłatność za posiłki ustala się zgodnie z przepisami. 7/ Do zadań świetlicy należy : - organizowanie warunków dla uczniów do nauki własnej oraz pomocy w nauce, - organizowanie gier i zabaw ruchowych oraz zajęć z wychowania fizycznego w pomieszczeniach świetlicy i na powietrzu, - organizowanie zajęć rozwijających uzdolnienia i zamiłowania uczniów zwłaszcza : plastyczne, muzyczne, teatralne , kształtowanie nawyków higieny i czystości oraz dbałość o zachowanie zdrowia, - współdziałanie z rodzicami uczniów uczestniczących w zajęciach świetlicowych. 8/ Rodzice zobowiązani są do odbioru dziecka ze świetlicy najpóźniej o godzinie 15.30. 9/ Uczeń bez pisemnej prośby rodziców lub prawnych opiekunów, nie może opuścić wcześniej zajęć świetlicowych. 10/ Obowiązki ucznia korzystającego z świetlicy: - regularne korzystanie z zajęć, - usprawiedliwienie swojej nieobecności, - nienaganne zachowanie w czasie zajęć: - poszanowanie sprzętu; -15- - dbanie o estetykę pomieszczeń świetlicy; - regularne uiszczanie opłat za obiady; - przestrzeganie regulaminu świetlicy; - respektowanie poleceń nauczyciela-wychowawcy. 11/ W ramach zajęć świetlicowych opieką objęci są także uczniowie klas I-IV, którzy nie uczęszczają na lekcje religii Biblioteka 27. Dla realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów szkoła prowadzi bibliotekę szkolną, która jest jedną z pracowni szkolnych. 1/ Z biblioteki mogą korzystać: uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły, rodzice, a także inne osoby za zgodą dyrektora szkoły. 2/ Pomieszczenia biblioteki szkolnej umożliwiają: a/ gromadzenie i opracowywanie zbiorów, b/ korzystanie ze zbiorów w czytelni i wypożyczanie ich poza bibliotekę, c/ prowadzenie przysposobienie czytelniczo-informacyjnego uczniów ( w grupach bądź oddziałach). 3/ Godziny pracy biblioteki umożliwiają dostęp do ich zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu. 4/ Biblioteka szkolna realizuje zadania w szczególności: a/ stwarza warunki do utrwalenia, pogłębiania oraz rozszerzenia wiadomości i umiejętności uczniów nabywanych zarówno na lekcjach, jak i na zajęciach pozalekcyjnych, rozwijania ich zainteresowań, uzdolnień, b/ pomaga nauczycielom w rozwijaniu u uczniów aktywności samodzielności myślenia przygotowuje do czynnego uczestniczenia życiu kulturalnym szkoły, we wzbogacaniu znajomości języka ojczystego, wyrabianiu wrażliwości na treść i formę książki, kształtowaniu zamiłowań czytelniczych, c/ jest ośrodkiem pracy uczniów i nauczycieli z książką, czasopismem i innymi materiałami bibliotecznymi oraz miejscem upowszechniania lektury pedagogicznej. 5/ Zadania bibliotekarza szkolnego : Prace organizacyjno-techniczne: a/ ewidencja materiałów bibliotecznych, b/ opracowanie biblioteczne zbiorów: -16- -opracowanie techniczne, -katalogowanie zgodnie z zasadami obowiązującymi w bibliotekarstwie, -klasyfikowanie według systemu działowego i UKD, c/ organizacja warsztatu informacyjnego: -wydzielanie księgozbioru podręcznego do czytelni, - prowadzenie katalogów ( alfabetycznego, rzeczowego, filmów video, ilustrowanego ), d/ prowadzenie dokumentacji pracy biblioteki, e/ konserwacja księgozbioru, f/ selekcja księgozbioru, Praca pedagogiczna bibliotekarza: g/ udostępnianie zbiorów - wypożyczanie do domu, udostępnianie w czytelni, h/ wyświetlanie filmów w sali projekcyjnej, i/ udzielanie informacji bibliotecznych, bibliograficznych, rzeczowych i tekstowych, j/ organizowanie różnych form inspiracji czytelnictwa i rozwijanie kultury czytelniczej uczniów np. konkursy, wystawy itp. k/ praca z aktywem bibliotecznym, l/ współpraca z dyrekcją szkoły, nauczycielami, rodzicami i instytucjami wychowawczymi, m/ samokształcenie i doskonalenie zawodowe. 6/ Biblioteka opracowuje własny regulamin. 30. Zasady rekrutacji uczniów: l/ Nauka jest obowiązkowa do ukończenia 18 roku życia. 2/ Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego, w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat oraz trwa aż do ukończenia szkoły podstawowej, a następnie gimnazjum. 3/ Na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może rozpocząć dziecko, które przed dniem pierwszego września kończy sześć lat i wykazuje psychofizyczną dojrzałość do podjęcia nauki szkolnej. 4/ Decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły podstawowej podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej. -17- ROZDZIAŁ VI: NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY: I. W szkole zatrudnia się nauczycieli, pracowników ekonomiczno-administracyjnych oraz pracowników obsługi. Zasady zatrudniania pracowników szkoły określają odrębne przepisy. l. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą i jest odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów. 2. Oddziałem opiekuje się nauczyciel-wychowawca. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby nauczyciel wychowawca opiekował się tym samym oddziałem w ciągu danego etapu edukacyjnego. 3. Formy spełniania zadań nauczyciela wychowawcy powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środo- wiskowych szkoły, a także spójne ze szkolnym programem wychowania 4. Tygodniowy czas pracy nauczyciela wynosi 40 godzin. 5. W klasach integracyjnych nauczyciel zobowiązany jest do naucza- nia wielopoziomowego w ramach wspólnego programu nauczania przy treściach programowych dostosowanych do potrzeb dzieci (w zakresie treści, tempa, ilości, stopnia trudności z zastosowaniem aktywnych metod i praktycznych działań). 6. Podstawowymi zadaniami nauczyciela są : - odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów, - dbałość o prawidłowy przebieg procesu edukacyjnego, - dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny, - wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań, - bezstronność i obiektywność w ocenie uczniów, udzielanie pomocy w przezwyciężeniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów, - współpracowanie z pedagogiem szkolnym, - doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej, - czynne uczestnictwo w życiu szkoły i środowiska lokalnego. -18- 7. Nauczyciel informuje rodziców, uczniów, wychowawcę klasy, dyrektora szkoły pedagoga a także Radę Pedagogiczną o wynikach edukacyjno- - wychowawczych swoich uczniów. 8. Nauczyciel jest zobowiązany do prowadzenia dokumentacji procesu edukacyjnego ucznia. II. Uprawnienia nauczycieli l. Nauczyciel decyduje w sprawie doboru programu nauczania, metod, form organizacyjnych, podręczników i środków dydaktycznych w nauczaniu przedmiotu, koła zainteresowań. 2. Decyduje o bieżącej, semestralnej i rocznej ocenie postępów swoich uczniów. 3. Nauczyciel wnioskuje w sprawie nagród i wyróżnień a także kar dla swoich uczniów . III. Zespoły nauczycielskie 1. W ramach WDN nauczyciele pracują w zespołach przedmiotowych, wychowa wczych oraz problemowo-zadaniowych wynikających z aktualnych potrzeb szkoły. 2. Pracą zespołu kieruje przewodniczący (lider) powoływany przez dyrektora szkoły na wniosek zespołu . 3. Cele i zadania zespołu: 1/ Organizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania i systemu wychowawczego, uzgadnianie decyzji w sprawie wyboru programów oraz ich modyfikowanie w miarę potrzeb. 2/ Dbałość o prawidłowy cykl przemian rozwojowych we wszystkich sferach osobowości ucznia, zwłaszcza w sferze moralnej, intelektualnej i uczuciowej. 3/ Opracowanie kryteriów oceniania uczniów. 4/ Opiniowanie programów autorskich, innowacji i eksperymentów. 5/ Organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli. IV. 1/ Pedagog szkolny - jest inicjatorem, organizatorem i koordynatorem działań podejmowanych przez szkołę, wspierającym proces rozwoju i uczenia się uczniów. 2/ Do zadań pedagoga należy: - analizowanie we współpracy z wychowawcami klas warunków rozwoju i uczenia się uczniów, rozeznawanie ich potrzeb. - współdziałanie z Radą Pedagogiczną dyrekcją szkoły -19- w ustalaniu zadań opiekuńczo wychowawczych oraz specyficznych działań wspierających rozwój uczniów, - współorganizowanie różnych form pomocy specjalistycznej uczniom przejawiającym trudności w rozwoju i uczeniu się, - organizowanie opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej, 3/ Pedagog szkolny współdziała z osobami, organizacjami i instytucjami zajmującymi się problemami pomocy specjalistycznej w zakresie opieki i wychowania poprzez: - wczesną diagnozę problemów rodzinnych i szkolnych uczniów, - działalność profilaktyczną, - działalność informacyjną, - wyrażanie opinii o przyznaniu pomocy w zakresie dożywiania oraz rzeczowej, - interwencję w trudnych sytuacjach rodzinnych lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym. ROZDZIAŁ VII : ZASADY PRZYJMOWANIA UCZNIÓW DO SZKOŁY ORAZ ICH PRAWA I OBOWIĄZKI: 1. Do klasy pierwszej sześcioletniej szkoły podstawowej przyjmowane są dzieci, które w danym roku kalendarzowym kończą 7 lat i nie odroczono im obowiązku szkolnego na podstawie art. 16 ust: 3 ustawy , a także dzieci, w stosunku do których wyrażono zgodę na wcześniejsze przyjęcie do szkoły na podstawie art. 16 ust. l ustawy. 2. Dziecko jest zapisywane do klasy pierwszej sześcioletniej szkoły podstawowej z rocznym wyprzedzeniem. 3. Do sześcioletniej szkoły podstawowej przyjmuje się : l/ z urzędu – dzieci zamieszkałe w obwodzie danej szkoły, 2/ na prośbę rodziców ( prawnych opiekunów)-dzieci zamieszkałe poza obwodem szkoły, jeśli w odpowiedniej klasie są wolne miejsca. 4. Do klasy programowo wyższej szkoły podstawowej przyjmuje się uczniów na podstawie : -20- l/ świadectwa ukończenia klasy niższej w szkole publicznej lub w szkole niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej tego samego typu oraz odpisu arkusza ocen wydanego przez szkołę z której uczeń odszedł, 2/ pozytywnych wyników egzaminów klasyfikacyjnych, przeprowadzanych na zasadach określonych w przepisach dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w przypadku : a / przyjmowania do szkoły ucznia, który spełnia obowiązek szkolny poza szkołą na podstawie I. 16 ust. 8 ustawy, b/ ubiegania się o przyjęcie do klasy bezpośrednio wyższej niż to wynika z ostatniego świadectwa szkolnego ucznia zmieniającego typ szkoły lub profil klasy, c/ przyjmowania do podstawowej szkoły publicznej ucznia ze szkoły niepublicznej bez uprawnień szkoły publicznej, 3/ świadectwa ( zaświadczenia ) wydanego przez szkołę za granicą i ostatniego świadectwa szkolnego wydanego w Polsce, po ustaleniu odpowiedniej klasy na podstawie sumy lat nauki szkolnej ucznia. 5. Do klas integracyjnych przyjmuje się uczniów na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez zespół orzekający działający w Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej. 6. 1/ Egzaminy klasyfikacyjne o których mowa w Rozdz.7 pkt 4 ppkt 2 lit. a, c przeprowadza się ze wszystkich przedmiotów obowiązkowych ujętych w planach nauczania klas niższych od klasy tej szkoły, do której uczeń przechodzi, z wyjątkiem techniki, plastyki, muzyki i wychowania fizycznego. 2/ Zakres egzaminu klasyfikacyjnego, o którym mowa w Rozdz.7. pkt. 4 ppkt 2 lit. b określają odrębne przepisy. 3/ Różnice programowe z przedmiotów objętych nauką w klasie, do której uczeń przechodzi, są uzupełniane według zasad ustalonych przez nauczycieli danych przedmiotów 4/ Jeżeli w klasie, do której uczeń przechodzi naucza się innego języka (języków) obcego niż ten, którego uczył się w poprzedniej szkole, a rozkład zajęć uniemożliwia mu uczęszczanie na zajęcia innego oddziału ( grupy) w tej samej szkole, uczeń może: -21- a) uczyć się języka (języków) obowiązującego w danym oddziale, wyrównując we własnym zakresie braki programowe do końca roku szkolnego, albo b) kontynuować we własnym zakresie naukę języka (języków) obcego , którego uczył się w poprzedniej szkole, albo c) uczęszczać do klasy z danym językiem w innej szkole. 5. Ucznia, który kontynuuje we własnym zakresie naukę języka (języków) obcego jako przedmiotu obowiązkowego, egzaminuje i ocenia nauczyciel języka obcego z tej samej lub innej szkoły, wyznaczony przez dyrektora szkoły, a w przypadku gdy dyrektor nie może zapewnić nauczyciela danego języka-przez dyrektora innej szkoły. 6. Dyrektor decyduje o przyjęciu uczniów do wszystkich klas szkoły w tym również zamieszkałych poza obwodem szkolnym. Przyjęcie ucznia wymaga zawiadomienia dyrektora szkoły ,w której obwodzie dziecko mieszka. Prawa i obowiązki ucznia. l. Uczeń ma prawo do : l/ właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej, 2/ opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz poszanowanie jego godności, 3/ życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno- -wychowawczym, 4/ swobody wyrażania myśli i przekonań , w szczególności dotyczących życia szkoły a także światopoglądowych i religijnych - jeśli nie narusza tym dobra innych osób, 5/ rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów, 6/ sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce, 7/ korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego, 8/ korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych, -22- 9/ wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole. 2. Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły, a zwłaszcza dotyczących: l/ systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych i życiu szkoły, 2/ przestrzegania zasad współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły, 3/ odpowiedzialność za własne życie, zdrowie i higienę oraz rozwój, 4/ dbałość o wspólne dobro, ład i porządek w szkole . 3. Szkoła stosuje wobec ucznia różne rodzaje nagród i kar. 4. Uczeń może być nagradzany za : l/ rzetelną naukę i pracę społeczną, 2/ wzorową postawę, 3/ wybitne osiągnięcia sportowe, w konkursach przedmiotowych, artystycznych itp., 4/ dzielność i odwagę . 5. Za osiągnięcia w nauce i wzorowe zachowanie nagradzamy ucznia: l/ pochwałą na forum klasy, 2/ pochwałę na apelu wobec całej grupy wiekowej, 3/ pochwałą skierowaną do rodziców ucznia, 4/ umieszczeniem nazwiska ucznia na tablicy prymusów szkoły, 5/ nagrodą rzeczową na koniec roku szkolnego, 6/ nagrodą rzeczową za zwycięstwo w konkursach i olimpiadach przedmiotowych oraz za osiągnięcia sportowe. 6. Szczegółowe zasady wyróżniania uczniów zawarte są w WSO, stanowiącym załącznik nr1 do niniejszego statutu. 7. Uczeń może być ukarany w sposób następujący: 1/ upomnieniem w indywidualnej rozmowie z uczniem przez nauczy- ciela lub wychowawcę klasy, 2/ upomnieniem wobec klasy przez nauczyciela, przez wychowawcę, 3/ naganą wobec klasy udzieloną przez wychowawcę klasy, 4/ naganą wobec klasy udzieloną przez wychowawcę z ostrzeżeniem przedstawienia dyrektorowi szkoły wniosku o ukaranie, 5/ naganą udzieloną przez dyrektora szkoły w obecności uczniów, 6/ przeniesienie ucznia do innego oddziału tejże szkoły, za zgodą Rady Pedagogicznej. -23- 8. Stosowanie kary nie może naruszać godności i nietykalności osobistej ucznia. 9. W rażących przypadkach ( np. ciężkie pobicie, agresja wobec nauczyciela ) na skutek uchwały Rady Pedagogicznej po uzyskaniu negatywnej opinii o uczniu Samorządu Uczniowskiego i Rady Rodziców, dyrektor może wystąpić do Kuratora Oświaty o przeniesienie ucznia do innej szkoły. 10. Prawa i obowiązki ucznia uwzględniają w szczególności prawa zawarte w Konwencji o Prawach Dziecka. 11. 1/ Szkoła ma obowiązek informowania rodziców ( prawnych opiekunów) ucznia o przyznanej mu nagrodzie lub zastosowanej wobec niego karze. 2/ W przypadku naruszenia praw ucznia, o których mowa w Rozdz. 7 pkt. 8 rodzice ( opiekunowie prawni) mają prawo złożyć skargę do dyrektora szkoły. 3/ Dyrektor szkoły podejmuje działania mąjące na celu wyjaśnienie i eliminowanie zaistniałych sytuacji spornych. 4/ W przypadku pkt. 7 oraz 9 rodzice maja prawo w ciągu 3 dni wnieść odwołanie do dyrektora szkoły do ponownego rozpatrzenia. Decyzja dyrektora szkoły jest ostateczna. 5/ Rada Pedagogiczna może ustanowić odznaki dla wyróżniających się uczniów klas I-III oraz określić warunki ich uzyskania. 12. Szkoła zapewnia uczniom bezpieczne warunki nauki, ochronę przed przemocą i uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej poprzez: prowadzenie zajęć integracyjnych, zajęć profilaktycznych, realizację szkolnego programu wychowania iinnych form pracy. -24- ROZDZIAŁ VII POSTANOWIENIA KOŃCOWE: 1. Szkoła używa pieczęci urzędowej o treści: „ ZESPÓŁ SZKÓŁ PUBLICZNYCH NR 1 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 13 im.mjr.Henryka Dobrzańskiego „HUBALA,, ul. Sezamkowa 23 26-110 Skarżysko-Kamienna „ 2. Szkoła Podstawowa posiada własny sztandar oraz ceremoniał szkolny. 3. Szkoła Podstawowa prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami. 4. Zasady gospodarki finansowej Szkoły Podstawowej określają odrębne przepisy. 5. Tekst jednolity statutu został zatwierdzony uchwałą Rady Pedagogicznej w dniu 12 października 2005 roku. DYREKTOR SZKOŁY : |