Budżet Miasta na rok 2004

2004-07-13 1314
Art. czytany: 9571 razy

Budżet Miasta na rok 2004

U C H W A Ł A Nr XIII/11/2004

RADY MIASTA SKARŻYSKA - KAM.
z dnia 25 marca 2004 r.


w sprawie uchwalenia budżetu miasta Skarżyska - Kam. na 2004 rok.

Na podstawie art.18 ust.2 pkt.4 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym / jednolity tekst Dz.U. Nr z 2001r. Nr 142 poz.1591 ze zmianami z roku 2002 Dz.U. Nr 23 poz.220, Nr 62 poz.558, Nr 113 poz.984, Nr 153 poz.1271 , Nr 214 poz.1806, z 2003 roku Nr 80 poz.717 / w związku z art.124 ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych / jednolity tekst Dz.U. z 2003r. Nr 15 poz.148 ze zmianami : Dz.U. Nr 45 poz.391, Nr 65 poz.594, Nr 96 poz.874, Nr 166 poz.1611 i Nr 189 poz.1851 /

Rada Miasta Skarżyska - Kam. u c h w a l a co następuje :

§ 1. Ustala się dochody budżetu miasta Skarżyska - Kam. w wysokości 56.130.769.-
zgodnie z załącznikiem Nr 1 / dochody wg źródeł i działów klasyfikacji budżetowej/.

§ 2. Ustala się wydatki budżetu miasta Skarżyska - Kam. w wysokości 54.861.759.-
z tego :
a./ wydatki bieżące : 49.961.233.-
w tym :
- wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń 24.896.822.-
-dotacje 7.247.600.-
-wydatki na obsługę długu jednostki 800.000.-
-wydatki z tyt. poręczeń i gwarancji udzielonych
przez jednostkę -
b./ wydatki majątkowe 4.900.526.-
zgodnie z załącznikiem Nr 2 / wydatki w podziale na działy i rozdziały
klasyfikacji budżetowej/.
2

§3. Ustala się przychody w budżecie w kwocie 2.797.550.-
pochodzące z kredytu zaciągniętego w Narodowym Funduszu Ochrony
Środowiska w Warszawie oraz innych kredytów.

Nadwyżkę budżetu ustaloną łącznie z przychodami w kwocie 4.066.560.-
przeznacza się na spłatę otrzymanych pożyczek i kredytów w kwocie 4.066.560.-

Łączne przychody budżetu oraz rozchody budżetu sklasyfikowane według
paragrafów określających ich rodzaj, zestawione są w załączniku Nr 3 .

§ 4. Ustala się limity wydatków inwestycyjnych na okres roku budżetowego -
zgodnie z załącznikiem Nr 4
Ustala się limity wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne
zgodnie z załącznikiem Nr 4 a.

§ 5. Ustala się plan przychodów zakładów budżetowych w łącznej kwocie
6.268.440.- w tym : dotacje z budżetu 4.730.000.- oraz wydatków zakładów budżetowych w kwocie 5.851.545.-
zgodnie z załącznikiem Nr 5.
Ustala się plan przychodów środków specjalnych w łącznej kwocie
944.960.- oraz wydatków w kwocie 936.730.-
zgodnie z załącznikiem Nr 6.

§ 6. Ustala się plan przychodów funduszy celowych w kwocie 620.000.-
oraz wydatków w kwocie 620.000.-
zgodnie z załącznikiem Nr 7.

§ 7. Ustala się wysokość dotacji dla innych podmiotów
zgodnie z załącznikiem Nr 8.

§ 8. Ustala się dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu
administracji rządowej i innych zadań zleconych gminie ustawami
- dochody w kwocie 3.496.283.-
- wydatki w kwocie 3.496.283.-

§ 9. Ustala się ogólną rezerwę budżetową w kwocie 230.000.-

3

§ 10. Ustala się dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów
alkoholowych na kwotę 450.000.- i wydatki na realizację zadań określonych
w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych
w kwocie 450.000.- / rozdział 85154 i 85158/.

§ 11. Upoważnia się Prezydenta Miasta do :
1. dokonywania przeniesień planowanych wydatków budżetowych
w ramach działów klasyfikacji budżetowej / między rozdziałami i paragrafami / z wyłączeniem zwiększenia wynagrodzeń.
2. zaciągania pożyczek, kredytów oraz emisji papierów wartościowych na
pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu budżetu
do kwoty 2.073.550.-
3. spłat zobowiązań w kwocie 4.066.560.- w celu realizacji planowanych kwot rozchodów budżetu i do zaciągania długu w kwocie 2.797.550.-
w celu realizacji planowanych kwot przychodów budżetu zgodnie z załącznikiem Nr 3.
4. lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach w innych bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu.

§ 12. Ustala się maksymalną wysokość pożyczek krótkoterminowych i poręczeń udzielanych przez Prezydenta Miasta do wysokości 500.000.-

§ 13. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta.

§ 14. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego i obowiązuje od 1 stycznia 2004 roku.



Przewodniczący Rady Miasta

Wiesław Piętek


U Z A S A D N I E N I E

do budżetu miasta Skarżyska - Kamiennej na 2004 rok

D O C H O D Y


Plan dochodów budżetowych opracowano na podstawie :
- informacji Ministra Finansów o wysokości subwencji ogólnej oraz wielkości planowanych udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych wynikającej z załącznika do pisma Ministra Finansów Nr ST3- 4820-5/2004 z dnia 16 lutego 2004r.
- informacji Wojewody Świętokrzyskiego - znak :Fn.I-3010/30/UW/2004 z dnia 23 lutego 2004r. . o wielkości dotacji celowych na zadania administracji rządowej zleconych gminie,
- informacji Delegatury Wojewódzkiej Krajowego Biura Wyborczego w Kielcach o wielkości dotacji celowej na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej zleconych gminom z przeznaczeniem na prowadzenie i aktualizację stałego rejestru wyborców - pismo z dnia 24 lutego 2004r. Nr DKC 3101/20/2004
- ustawy o finansach publicznych - jednolity tekst Dz.U. Nr 15 poz.148 z 2003r. z późn. zm.
- ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego z dnia 13 listopada 2003r. Dz.U. Nr 203 poz.1966 z 2003r.
- decyzji Wojewody Świętokrzyskiego Nr 3011/10/2004 z dnia 11 lutego 2004r. zwiększającej budżet w dziale 900 Gospodarka komunalna o kwotę 270.595,-
- decyzji Wojewody Świętokrzyskiego Nr 3011/17/2004 z dnia 27 lutego 2004 zwiększającej budżet w dziale 700 Gospodarka mieszkaniowa o kwotę 91.084,-



W 2004 roku planuje się osiągnąć dochody budżetowe w łącznej wysokości 56.130.769.-

Nowelizacja ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego wprowadzona ustawą z dnia 13 listopada 2003r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego / Dz.U. Nr 203 poz.1966 / ustanawia dochodem własnym jednostek samorządu terytorialnego również udziały we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych i prawnych.

Stąd dochody budżetu miasta na 2004r. stanowią

a./ dochody własne ogółem 31.509.757.-
w tym :

- dochody własne 18.592.497.-
- udziały w podatkach stanowiących
dochód budżetu państwa 12.917.260.-

b./ subwencje ogólne 21.103.359.-

c./ dotacje 3.517.653.-

A. Dochody własne 31.509.757.-

1. Podatek rolny 82.000.-
Planowana kwota zawiera należności objęte tzw. łącznym zobowiązaniem pieniężnym z gospodarstw rolnych i gruntów opodatkowanych podatkiem rolnym.
Podstawą wyliczenia podatku z gruntów wchodzących w skład gospodarstw rolnych jest hektar przeliczeniowy pomnożony przez wartość 2,5 kwintala żyta. Średnia cena żyta za okres pierwszych III kwartałów 2003 roku została opublikowana Komunikatem Prezesa GUS z dnia 20 października 2003r. / M.P. z 2003r. Nr 49 poz.771/ wynosi 34,57 zł.
Stawka podatku z 1 hektara przeliczeniowego na 2004 rok stanowi kwotę 86,425 zł.
Podstawą wyliczenia podatku z gruntów rolnych jest hektar fizyczny pomnożony przez cenę 5 kwintali żyta. Stawka podatku rolnego z hektara fizycznego na 2004 rok wynosi 172,85 zł.

2. Podatek leśny 23.000.-
Wyliczenie planowanych dochodów z podatku leśnego opracowane zostało na podstawie ustawy z dnia 30 października 2002r. o podatku leśnym / Dz.U. Nr 200 poz.1682 / w oparciu o cenę 107,70 zł za 1 m 3 opublikowaną
w Komunikacie Prezesa GUS z dnia 20 października 2003r. w sprawie średniej ceny sprzedaży drewna obliczonej przez nadleśnictwa za pierwsze III kwartały 2003 roku / M. P. Nr 50 poz.787 / .


3. Podatek od nieruchomości 11.490.000.-

a./ podatek od nieruchomości od osób prawnych 8.830.000.-

Plan został wyliczony w oparciu o stawki podatkowe uchwalone na 2004 rok , informację o wysokości podstawy wymiaru w poszczególnych przedmiotach opodatkowania oraz przewidywaną ściągalność podatku.

Przedmiot opodatkowania Podstawa Stawka Kwota
wymiaru zł.
- grunty związane z dział.gosp. 2.945.557 m2 0,62 zł. 1.826.245.-
- pozostałe grunty 878.105 ,, 0,20 ,, 175.621.-
- budynki mieszkalne 508.708 ,, 0,51 ,, 259.441,-
- budynki związane z dział.gos. 482.329 ,, 16,50 ,, 7.958.429.-
- budynki zw.z wyk. usł.zdr. 23.742 ,, 3,46 ,, 82.147.-
- budynki gospodarcze 2.579 ,, 1. ,, 2.579.-
- pozostałe budynki 43.630 ,, 5,78 ,, 252.181.-
- garaże 8.381 ,, 5,50 ,, 46.095.-
- budowle 171.189.200 ,, 2 % 3.423.784.-
Razem : 14.026.522.-

Kwota kalkulacyjna została pomniejszona o wymiar podatku tych podmiotów, co do których - w oparciu o wiedzę o ich sytuacji finansowej i prawnej - istnieje uzasadnione domniemanie braku wpływów w 2004 roku.
Są to między innymi :
- Mesko - Usługi Sp z o o , Press - Bud Sp z o o w upadłości, ZOZ, Mesko Trans Sp z o o w upadłości, Almeco Sp z o o w upadłości i in.
Dla zabezpieczenia części należności podatkowych Mesko - Usługi Sp zoo gmina przejmie w 2004 roku majątek o wartości 4.864.000.- w zamian za należności podatkowe w kwocie 1.203.284,30 oraz odsetki ustawowe należne na dzień przejęcia majątku.
Ponadto przewiduje się, że wymiar podatku od nieruchomości Mesko S.A. - około 4.800.000.- nie zostanie w pełni uregulowany z powodu trwających w dalszym ciągu trudności finansowych firmy.
Oszacowana wartość braku wpływów z tytułu podatku od nieruchomości osób prawnych wyniesie 5.200.000 zł. O tę kwotę została pomniejszona wartość planowanego wymiaru podatku od nieruchomości od osób prawnych. Należy zaznaczyć, że w planie na 2004 rok założona została realna poprawa ściągalności tego podatku o 10 %. Wpływy w 2003 roku pomniejszone o spłatę zaległości PKP dokonaną w listopadzie zamknęły się bowiem kwotą 8.025.854 zł.

b./ podatek od nieruchomości od osób fizycznych 2.660.000.-

Podatek został wyliczony w oparciu o stawki podatkowe uchwalone na 2004 rok, informację o wysokości podstawy wymiaru w poszczególnych przedmiotach opodatkowania oraz przewidywaną ściągalność podatku.

Przedmiot opodatkowania Podstawa Stawka Kwota
wymiaru podatku podatku

- grunty związane z dział.gosp. 307.198 m2 0,62 zł. 190.462.-
- pozostałe grunty 2.309.054 ,, 0,20 ,, 461.811.-
- budynki mieszkalne 541.267 ,, 0,51 ,, 273.971.-
- budynki zw.z dział.gosp. 78.768 ,, 16,50 ,, 1.299.672.-
- bud. zw. z wyk. usług zdr. 621 ,, 3,46 ,, 2.150.-
- budynki gospodarcze 92.091 ,, 1, ,, 91.091.-
- pozostałe budynki 21.500 ,, 5,78 ,, 124.270.-
- garaże 30.157 ,, 5,50 ,, 165.863.-
- budowle 804.677 ,, 2 % 16.093.-
Razem : 2.625.383.-

Przewiduje się ściągalność podatku od nieruchomości od osób fizycznych na poziomie 95 % .
Ponadto przewiduje się, że w 2004 roku zostaną wyegzekwowane zaległe podatki z lat ubiegłych na kwotę około 165 000 zł.

4. Podatek od środków transportowych 700.000.-

Planując wielkość dochodów od środków transportowych wzięto pod uwagę wykonanie roku ubiegłego oraz przypuszczalny wzrost z powodu podwyższenia niektórych stawek podatkowych średnio o od 3% do 5 %.

5. Podatek od spadków i darowizn 160.000.-

Wpływy z tego tytułu oszacowano w oparciu o wykonanie roku 2003, przy założeniu wzrostu wartości rzeczy i praw majątkowych.

6. Wpływy z karty podatkowej 65.000.-

Dochody w tej pozycji skalkulowano poniżej wykonania roku poprzedniego mając na względzie fakt, że ilość podatników korzystających z tej formy opodatkowania rok rocznie maleje.

7. Podatek od posiadania psów 9.500.-

Plan w tej pozycji dochodów przyjęto również poniżej wykonania roku 2003 z uwagi na dodatkowe wpływy jakie uzyskane zostały w roku ubiegłym z tytułu zaległości z lat poprzednich. Należy zaznaczyć, że na 2004 rok została utrzymana stawka podatku z 2003 roku.

8. Wpływy z opłaty skarbowej 462.000.-
9. Wpływy z opłaty administracyjnej
i za czynności urzędowe 70.000.-
10. Podatek od czynności cywilnoprawnych 680.000.-
Plan w pozycjach 8,9 i 10 określono szacunkowo w oparciu o wykonanie dochodów z w/w tytułów w roku 2003.

11. Odsetki od nieterminowych wpłat 270.000.-

Potwierdzony wykonaniem roku ubiegłego fakt nieterminowego regulowania należności podatkowych przez osoby prawne oraz fizyczne, będący konsekwencją złej kondycji finansowej tych podmiotów z jednej strony - a z drugiej restrukturyzacja finansowa ZM MESKO S.A. - uzasadnia przyjęcie planu dochodów z tego źródła na wyżej określonym poziomie.

12. Wpływy z opłaty targowej 300.000.-

Spodziewany wzrost dochodów z opłaty targowej w stosunku do 2003 roku może nastąpić poprzez poprawę ściągalności opłaty przez inkasenta wyłonionego w drodze przetargu.

13. Dochody z majątku gminy 3.270.997.-

Na kwotę zaplanowanych dochodów składają się :
- wpływy z opłat za zarząd, użytkowanie i użytkowanie wieczyste 100.000.-
- wpływy z innych lokalnych opłat pobieranych przez j.s.t. na
podstawie odrębnych ustaw - opłaty adiacenckie 35.000.-
- wpływy z różnych opłat np. za opracowanie operatów przy
sprzedaży mieszkań i opłat z tytułu wydawania odpisów
i wyrysów miejscowych planów zagosp. przestrzennego 75.000.-
- dochody z najmu i dzierżawy składników majątkowych
- czynsz dzierżawny za grunty i pawilony 320.000.-
- wpływy ze sprzedaży składników majątkowych tj. : lokali
mieszkalnych i nieruchomości przy ulicach : Ekonomii, Moniuszki,
Rejowskiej, Tysiąclecia, 17-go Stycznia, Hubala, Wileńskiej,
Paryskiej, oraz działki przy ulicy Rejowskiej 2.140.997.-

14. Wpływy z opłat za zezwolenia na sprzedaż
napojów alkoholowych 450.000.-

Plan dochodów określony został na poziomie wykonania roku 2003. Pozyskane dochody zgodnie z obowiązującą ustawą przeznaczone są wyłącznie na realizację zadań objętych Gminnym Programem Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

15. Pozostałe dochody 560.000.-

W ramach tzw. ' pozostałych dochodów ' ujęte są różnego rodzaju wpływy takie jak : wpływy z odpłatności za świadczone usługi opiekuńcze, sprzedaż obiadów w M O P S - ie, wpływy z mandatów karnych nakładanych przez Straż Miejską, oraz refundacja wynagrodzeń pochodząca z Powiatowego Urzędu Pracy z tytułu zatrudnieniach pracowników przy pracach interwencyjnych, publicznych.

16. Udziały we wpływach z podatku dochodowego 12.917.260.-

a./ od osób fizycznych 12.647.260.-

Wielkość wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych ustalono na poziomie określonym przez Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 16 lutego 2004r. Nr ST3-4820-5/2004.

b./ od osób prawnych 270.000.-

Wpływy z udziałów w podatku dochodowym od osób prawnych ustalono na poziomie minimalnie niższym niż wykonanie roku ubiegłego. Uzasadnieniem jest przewidywana słaba koniunktura gospodarcza w 2004 roku.

B. Subwencja ogólna 21.103.359.-

Wielkość subwencji ogólnej na 2004 rok określona została przez Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 16 lutego 2004r. Nr ST 3 - 4820 -5/2004

Składa się ona z następujących części :
I . Część wyrównawcza 4.567.128.-
z tego - kwota podstawowa 4.567.128.-
- kwota uzupełniająca -
II. Część równoważąca 1.862.087.-
III. Część oświatowa 14.674.144.-



C. Dotacje celowe 3.517.653.-

Kwoty dotacji celowych na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej określone zostały przez Wojewodę Świętokrzyskiego w piśmie z dnia 23 lutego 2004 znak Fn. I- 3010/30/UW/2004 oraz przez Krajowe Biuro Wyborcze - pismo z dnia 24 lutego 2004r.. Nr DKC 3101/20/2004,oraz dodatkowych decyzji zwiększających budżet na 2004r. Nr 3011/10/2004 z dnia 11 lutego 2004 i Nr 3011/17/2004 z dnia 27 lutego 2004 .
Przyznane dotacje dotyczą działów:
700 -Gospodarka mieszkaniowa 91.084.-
750 - Administracja publiczna 226.990.-
751 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli
i ochrony prawa 8.726.-
852 - Pomoc społeczna 2.898.888.-
900 - Gospodarka komunalna 270.069.-

Należy dodać, iż przyznane dotacje na 2004 rok są mniejsze od przyznanych dotacji na początek roku ubiegłego .
Natomiast dotacje na zadania realizowane na podstawie porozumień dotyczą działów :
710 - Działalność usługowa 15.000.-
750 - Administracja publiczna 6.370.-







W Y D A T K I

Dział 010 Rolnictwo i łowiectwo 1.640.-

Rozdział 01030 Izby rolnicze 1.640.-

Zaplanowane wydatki to 2% - owy odpis od podatku rolnego.
Przewidywany wpływ tego podatku w 2004 roku to kwota 82.000 zł.

Dział 600 Transport i łączność 5.436.200.-

Rozdział 60004 Lokalny transport zbiorowy 1.950.000.-

Planowane wydatki tego rozdziału stanowią dopłaty do przejazdów ulgowych jednorazowych , szkolnych oraz bezpłatnych Miejskiej Komunikacji Samochodowej na 2004 rok.

Rozdział 60016 Drogi publiczne gminne 3.486.200.-

Na kwotę planowanych wydatków w tym rozdziale składają się :
- wynagrodzenia osób zatrudnionych w ramach robót publicznych 437.500.-
- wypłacany ekwiwalent za odzież ochronną, oraz badania lekarskie
pracowników interwencyjnych 6.100.-
- wypłacana renta dla osoby poszkodowanej na drodze 3.600.-
- usługi remontowe ulic, dróg żużlowych, tłuczniowych, poboczy,
remonty chodników na łączną kwotę 815.000 zł.
/ w tym :- remonty chodników - 300 tyś. zł i remont ulicy Konarskiego
170 tyś.zł./
W ramach wydatków bieżących - na kwotę 570.000.- planuje się wykonać:
- oznakowanie dróg i monitoring 145.000.-
- regulację stanów prawnych ulic 50.000.-
- opracowanie dokumentacji projektowej ulic 40.000.-
- zimowe utrzymanie dróg 275.000.-
- letnie utrzymanie dróg 40.000.-
- ubezpieczenie dróg 20.000.-


Planowane wydatki inwestycyjne to : 1.654.000.-
- budowa ulicy Sosnowej 400.000.-
- budowa chodnika w ulicy Ostrobramskiej 51.000.-
- budowa ulicy Akacjowej 100.000.-
- budowa ulicy Jastrzębiej 100.000.-
- budowa ulicy 17-go Stycznia 380.000.-
Również w rozdziale tym zaplanowana jest dotacja dla Starostwa Powiatowego na inwestycję wspólną tj. budowa ulicy Piłsudskiego na kwotę 423.000.- oraz na ulicę Sokolą na kwotę 200.000.-

Dział 700 Gospodarka mieszkaniowa 968.584.-

Rozdział 70004 Różne jednostki obsługi gospodarki mieszkaniowej 300.000.-

Planowane w tym rozdziale środki zostaną przeznaczone na zasilenie funduszu remontowego Wspólnot Mieszkaniowych w części dotyczącej udziału gminy.

Rozdział 70005 Gospodarka gruntami i nieruchomościami 591.084.-

Planowane wydatki w tym rozdziale dotyczą :
- różnych wydatków na rzecz osób fizycznych / m.in. opracowanie operatów szacunkowych do sprzedaży mieszkań i nieruchomości, aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste / 127.000.-
- pozostałych usług : 30.000.-
- opracowanie map do regulacji stanów prawnych, gruntów i map
podziałowych ,
- koszty ogłoszeń w prasie dotyczących przetargów,
- opłaty za wyrysy i wypisy z Powiatowego Ośrodka Dokum.Geod.i Kart.
- różne opłaty i składki np. opłaty notarialne 20.000.-
- koszty postępowań sądowych 23.000.-
- opłaty sądowe od wpisów do ksiąg wieczystych i prowadzenie spraw
o zasiedzenie,
- wydatki inwestycyjne z tytułu wykupu gruntów 300.000.-
- wydatki na zadania zlecone 91.084.-
/ z tytułu utraconych dochodów ze sprzedaży lokali mieszkalnych/




Rozdział 70095 Pozostała działalność 77.500.-

Wydatki tego rozdziału to :
- opłaty za wodę w strefie cmentarza,
- utrzymanie mogił i pomników,
- opłaty za wyłapywanie bezpańskich psów.


Dział 710 Działalność usługowa 245.000.-

Rozdział 71004 Plany zagospodarowania przestrzennego 230.000.-

Wydatki tego rozdziału dotyczą opracowania miejscowych planów
zagospodarowania przestrzennego i indywidualnych decyzji warunków zabudowy na terenie miasta.

Rozdział 71035 Cmentarze 15.000.-

Wydatki tego rozdziału finansowane są z budżetu państwa . Dotację na ten cel w kwocie 15.000.- gmina otrzymuje za pośrednictwem Urzędu Wojewódzkiego .

Dział 750 Administracja publiczna 6.499.900.-

Rozdział 75011 Urzędy wojewódzkie 568.700.-

Planowane wydatki tego rozdziału obejmują :
- wynagrodzenia osobowe, z uwzględnieniem 3 % podwyżek 422.200.-
- składkę na ubezpieczenia społeczne 78.300.-
- składkę na Fundusz Pracy 11.200.-
- dodatkowe wynagrodzenie roczne 34.000.-
- zakup materiałów i wyposażenia, zakup usług / w tym usług zdrowotnych/, oraz koszty podróży służbowych 23.000.-

Rozdział 75022 Rady gmin 380.000.-

Wydatki tego rozdziału stanowią :
- ryczałty dla Przewodniczącego, Zastępców Rady Miasta, Przewodniczących i Zastępców stałych Komisji Rady, radnych Rady Miasta i Przewodniczących Rad Osiedlowych 350.000.-
- pozostałe wydatki to m. in. : koszty podróży służbowych, kursów, szkoleń radnych i prenumeraty prasy 30.000.-

Rozdział 75023 Urzędy gmin 5.427.200.-

Wydatki rozdziału 75023 oraz rozdziału 75011 / w łącznej wysokości 5.995.900.-/ dotyczą kosztów utrzymania administracji samorządowej. Część
wydatków - w wysokości 233.360 zł. - jest pokrywana z dotacji na realizację zadań zleconych oraz na podstawie porozumień.
Planując wielkość środków na wynagrodzenia dla pracowników administracji samorządowej bazowano na wykonaniu funduszu płac 2003 roku. Do celów planistycznych przyjęto- w oparciu o wskaźniki otrzymane pismem ST3 - 4820-81/2003 - 3 % przyrost funduszu wynagrodzeń. Planowana wielkość wynagrodzeń uwzględnia również przewidywane wypłaty nagród jubileuszowych i odpraw emerytalnych oraz zmiany wysokości kwot dodatków stażowych wynikające ze wzrostu stażu.
Zatem planuje się że, łączne wynagrodzenia osobowe wynosić będą 3.100.000.
- dodatkowe wynagrodzenie roczne 240.000.-
- składki na ubezpieczenia społeczne 580.000.-
- składki na Fundusz Pracy 82.000.-
Pozostałe wydatki związane z funkcjonowaniem Urzędu Miasta to m. in. :
- koszty podróży służbowych / krajowe i zagraniczne / 31.000.-
- opłaty za energię elektryczną, wodę, co, 112.000.-
- opłaty pocztowe, telekomunikacyjne 270.000.-
- zakup materiałów biurowych, zakup paliwa 280.200.-
- opłaty za usługi serwisowe i inne 150.000.-
- koszty remontów bieżących 32.000.-
- promocja miasta 50.000.-
- wydatki na zakupy inwestycyjne / łącznie z zakupem serwera/ 400.000.-
- różne opłaty i składki 100.000.-

Rozdział 75095 Pozostała działalność 124.000.-

W ramach wydatków w/w rozdziału planuje się obligatoryjny odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla wszystkich pracowników Urzędu Miasta.



Dział 751 Urzędy naczelnych organów władzy
państwowej, kontroli i ochrony prawa
oraz sądownictwa 8.726.-

Rozdział 75101 Urzędy naczelnych organów władzy 8.726.-

Zaplanowana kwota w tym rozdziale - 8.726.- zostanie przeznaczona na wydatki związane z prowadzeniem stałego rejestru wyborców. Wydatki w całości sfinansowane zostaną z budżetu Wojewody.


Dział 754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona
przeciwpożarowa
657.700.-

Zaplanowane wydatki w tym dziale przeznacza się na :

Rozdział 75412 Ochotnicze Straże Pożarne 47.000.-

W ramach tego rozdziału przewiduje się dotację dla Ochotniczej Straży Pożarnej w Oś. Książęcym, na koszty utrzymania, wyposażenia i zapewnienia gotowości bojowej.

Obowiązek gminy wynika z art. 32-35 Ustawy z dnia 24 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej / jedn. tekst. Dz. U. Nr 147 poz. 1229 z 2002 r. /

Rozdział 75416 Straż Miejska 595.700.-

W ramach tego rozdziału przewiduje się wydatki dotyczące funkcjonowania Straży Miejskiej a więc :
- wynagrodzenia osobowe dla 15 pracowników 405.000.-
- dodatkowe wynagrodzenia roczne 32.000.-
- składki na ubezpieczenia społeczne 75.000.-
- składki na Fundusz Pracy 11.000.-
- wydatki rzeczowe tj. koszty niezbędnego umundurowania i ekwiwalentu za
pranie odzieży - 30.000.-, zakup paliwa, radiostacji, materiałów biurowych -
18.000, konserwacja sprzętu łączności, przeglądy pojazdu, zabudowa dla
przewozu nietrzeźwych - 16.000.- podróże służbowe - 600.- opłaty za
częstotliwość , składki OC, AC pojazdu - 7.500.- koszty usług zdrowotnych -
600.-



Rozdział 75495 Pozostałą działalność 15.000.-

Zaplanowana kwota jest przeznaczona na działalność gminnego zespołu reagowania kryzysowego do powołania którego obliguje ustawa z dnia 18 kwietnia 2002r. o stanie klęski żywiołowej / Dz. U. Nr 62 poz. 558/.


Dział 756 Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych
i od innych jedn. nie posiad. osob. praw. 45.000.-

Rozdział 75647 Pobór podatków, opłat i nie podatkowych
należności budżetowych
45.000.-

W ramach wydatków tego rozdziału planuje się środki na wypłatę wynagrodzenia prowizyjnego za inkaso opłaty targowej.


Dział 757 Obsługa długu publicznego 800.000.-

Rozdział 75702 Obsługa papierów wart. kredytów i pożyczek
jednostek samorządu teryt. 800.000.-

W ramach tego rozdziału kwotę 800.000.- planuje się przeznaczyć na pokrycie odsetek od zaciągniętego kredytu w Banku Ochrony Środowiska S.A. O/ Rzeszów i pożyczki w Wojew. Fun.Ochr. w Kielcach na rozbudowę i modernizację oczyszczalni ścieków, oraz na pokrycie odsetek od zaciągniętej pożyczki w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska w Warszawie na budowę kolektora sanitarnego 'C'.

Dział 758 Różne rozliczenia 230.000.-

Rozdział 75818 Rezerwy ogólne i celowe 230.000.-

W rozdziale tym zaplanowana jest rezerwa budżetowa ogólna w wysokości 230.000.- Utworzenie rezerwy budżetowej wynika z art. 116 ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych.



Dział 801 Oświata i wychowanie
22.162.310.-

Rozdział 80101 Szkoły podstawowe 10.693.320.-

W ramach wydatków tego rozdziału finansowana jest działalność 9 szkół podstawowych, do których uczęszczać będzie w roku 2004 - 3.050 uczniów, przy zatrudnieniu 216, 68 etatu nauczycieli, 24,25 etatu administracji i 51,33 etatu obsługi. Łącznie finansuje się wynagrodzenia dla 290,26 etatów.
Wydatki przestawiają się następująco :
- wynagrodzenia osobowe pracowników 6.944.517-
- składka na ubezpieczenia społeczne 1.305.482.-
- składki na Fundusz Pracy 180.725.-
- dodatkowe wynagrodzenia roczne 545.546.-
Pozostałe wydatki to m.in. :
- zakup materiałów i wyposażenia 140.000.-
- koszty energii elektrycznej, wody i co 666.500.-
- zakup usług zdrowotnych 17.800.-
- zakup usług pozostałych / opłaty pocztowe, telefoniczne,
usługi kominiarskie, przeglądy instalacji, umowy zlecenia z tyt.BHP ,
137.000.-
- odpisy na zakładowy fund.świad.socjal. 484.000.-
- odszkodowania z tyt .zwolnień pracowników na podst.
art.20 Karty Nauczyciela 37.000.-

Rozdział 80104 Przedszkola
/ przy szkołach podstawowych/ 260.000.-

W rozdziale tym zaplanowane są środki na funkcjonowanie dwóch przedszkoli - jako jednostki - przy szkołach podstawowych SP Nr 2 i Nr 9.
W placówkach przebywa 87 wychowanków przy obsadzie 8,87 etatów personelu , w tym 5,87 etatów nauczycieli.
Wynagrodzenia osobowe stanowią kwotę - 169.887.- składki na ubezpieczenia społeczne - 35.413.-, składki na Fundusz Pracy - 5.144.- a dodatkowe wynagrodzenia roczne wynosić będą - 13.311.-
Pozostałe środki przeznaczone zostaną m.in. na :
- opłatę energii elektrycznej, wodę, co, gaz - 15.000.-
- odszkodowania z tyt. zwolnień z art.20 Karty Nauczyciela 3.500.-
- opłaty pocztowe, telefoniczne, kominiarskie, przeglądy instalacji
gazowych 2.000.-
- odpis na zakładowy fund.św. socjal. 10.000.-


Rozdział 80104 Przedszkola
/ jako zakłady budżetowe / 4.230.000.-

Zaplanowana kwota w budżecie 4.230.000.- stanowi dotację przedmiotową dla zakładu budżetowego ' Przedszkola '
Podstawą działania zakładu budżetowego 'Przedszkola ' jest plan finansowy. Poza dotacją otrzymywaną z budżetu gminy zakład finansuje swoje wydatki z następujących źródeł:
- z przychodów pochodzących z odpłatności rodziców za pobyt dzieci w przedszkolach, oraz z odpłatności personelu za żywienie,
- z wpływów osiąganych z tytułu czynszów najmu.
W mieście funkcjonuje 9 przedszkoli do których uczęszcza 883 dzieci, przy zatrudnieniu 69,37 etatu nauczycieli i 74,75 etatu obsługi.
Podstawowymi pozycjami kosztów są wynagrodzenia osobowe i pochodne od wynagrodzeń. Pozostałe koszty to m. in. : opłaty energii elektrycznej, gazu, centralnego ogrzewania, opłaty pocztowe, telefoniczne, wywóz nieczystości, przegląd instalacji elektrycznej i wind.

Rozdział 80105 Przedszkola specjalne 47.800.-

Zaplanowana kwota jest przeznaczona na dotację dla Starostwa Powiatowego na pokrycie kosztów dowozu dzieci z terenu miasta do Specjalnej Placówki dla Niepełnosprawnych Ruchowo Dzieci.
Przedszkole specjalne jest jednostką Powiatu Skarżyskiego.


Rozdział 80110 Gimnazja 6.105.490.-

Planowana kwota wydatków jest przeznaczona na finansowanie wydatków czterech gimnazjów funkcjonujących w mieście, oraz na udzielenie dotacji w wysokości 39.046.- dla gimnazjum niepublicznego. Wysokość dotacji
dla gimnazjum niepublicznego jest zgodna z zapotrzebowaniem na subwencję złożonym do Ministerstwa Edukacji na 14 uczniów.
Z wydatków przeznaczonych dla gimnazjów publicznych finansowane są :
- wynagrodzenia osobowe 4.198.834.-
- składki na ubezpieczenia społeczne 774.883.-
- składki na Fundusz Pracy 104.025.-
- dodatkowe wynagrodzenia roczne 328.688.-
Pozostałe wydatki to m.in. :
- koszty energii elektrycznej, gazu, wody, co 208.000.-
- zakup materiałów i wyposażenia 13.600.-
- koszty opłat telefonicznych, pocztowych, przeglądów

instalacji, zakup biletów dla uprawnionych uczniów 80.000.-
- odpis na zakładowy fund.św. socjalnych 260.000.-
- koszty usług zdrowotnych 7.000.-
Do czterech gimnazjów publicznych działających na terenie gminy uczęszcza 1958 uczniów. Zatrudnienie to : 150,97 etaty nauczycieli, 9 etatów pracowników administracji oraz 19,75 etatów pracowników obsługi.

Rozdział 80114 Zespoły ekonomiczno administracyjne 275.000.-

Na podstawie Uchwały Nr VII /43/2003 Rady Miasta z dnia 28 sierpnia 2003r. przeprowadzona została reorganizacja zakładu budżetowego 'Przedszkola '. Wydzielony został jako jednostka budżetowa Zespół Obsługi Ekonomiczno - Administracyjnej Przedszkoli Publicznych . Powstał nowy rozdział 80114 zabezpieczający funkcjonowanie tej jednostki.
Planowane wydatki tego rozdziału obejmują :
- wynagrodzenia osobowe pracowników / 8 etatów/ 185.600.-
- składki na ubezpieczenia społeczne 33.760.-
- składki na Fundusz Pracy 4.540.-
Razem wynagrodzenia osobowe 223.900.-
Pozostałe wydatki to kwota 51.100.- :
- zakup materiałów i wyposażenia , 18.375.-
- koszty energii elektrycznej, wody, co 8.100.-
- koszty opłat pocztowych, usług serwisowych, remontowych 15.420.-
- podróże służbowe 1.320.-
- odpisy na zakł. fund.św. socjalnych 7.885.-


Rozdział 80146 Dokształcanie nauczycieli 58.000.-

W rozdziale tym, zaplanowana kwota w wysokości 58.000.- jest przeznaczona na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli,
organizację systemu doradztwa zawodowego, szkolenia Rad Pedagogicznych w Szkołach Podstawowych, Gimnazjach oraz w Przedszkolach.

Rozdział 80195 Pozostała działalność 363.600.-

W ramach wydatków tego rozdziału finansowane będą :
1. Renta dla uczennicy, która uległa wypadkowi w szkole oraz stypendium dla
uzdolnionego ucznia 6.600.-
2. Remonty w szkołach 200.000.-
3. Sport w szkołach / w tym nagrody za współzawodnictwo, zakup nagród
na zawody sportowe / 17.000.-

4. Nauka pływania dla uczniów klas II szkół podstawowych 80.000.-
5. Profilaktyka - Miejski Program Poprawy Bezpieczeństwa Publicznego
i Zapobiegania Przestępczości 40.000.-
6. Dodatkowe zajęcia sportowe w szkołach 20.000.-
Rozdział 80110 Gimnazja / niepubliczne / 79.740.-
Rozdział 80113 Dowożenie uczniów do szkół 49.360.-

Dział 851 Ochrona zdrowia 730.980.-

Rozdział 85121 Lecznictwo ambulatoryjne 280.980.-

Wydatki tego rozdziału to dotacja dla Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ' Przychodnie Miejskie ' na zadania z zakresu profilaktyki prowadzone przez pielęgniarki w szkołach i ośrodkach szkolno - wychowawczych. Zadanie nie jest finansowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia w Kielcach.

Rozdział 85154 Przeciwdziałanie alkoholizmowi 443.160.-

Środki pochodzą z zezwoleń na sprzedaż wyrobów alkoholowych .
Przeznaczone są na realizację zadań wynikających z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w mieście tj. dofinansowanie do świetlic środowiskowych, szkolnych, na realizację dodatkowych zajęć szkolnych, zakup pomocy naukowych, wydawnictw profilaktycznych.

Rozdział 85158 Izby Wytrzeźwień 6.840.-

Planowane wydatki w tym rozdziale przeznaczone zostaną dla Izby Wytrzeźwień w Kielcach za pośrednictwem Gminy Kielce - zgodnie z zawartym porozumieniem na świadczone usługi Izby na rzecz osób zatrzymanych do wytrzeźwienia z terenu Gminy Skarżyska - Kamiennej.



Dział 852 Pomoc społeczna 8.997.493.-

Planowane środki w tym dziale przeznaczone zostaną na :

1. Wydatki dotyczące realizacji zadań własnych 6.098.605.-
2. Wydatki dotyczące realizacji zadań zleconych, finansowane ze środków budżetu wojewody 2.898.888.-


Środki na realizację zadań własnych gminy planuje się przeznaczyć na :

Rozdział 85202 Domy Pomocy Społecznej 325.000.-

W ramach tego rozdziału zaplanowane są wydatki związane z utrzymaniem Domu Pomocy Społecznej tj. koszty utrzymania 6 pracowników obsługi i koszty związane z przygotowaniem obiadów dla najuboższych / około 180 obiadów dziennie /.

Rozdział 85214 Zasiłki i pomoc w naturze 840.000.-

Zaplanowane w tym rozdziale środki zamierza się przeznaczyć na :
zasiłki celowe dla około 275 osób w mieście,
dofinansowanie żywienia dzieci w szkołach,
dofinansowanie do zimowisk, zorganizowanie wigilii dla podopiecznych, oraz pochówek dla petentów MOPS-u.

Rozdział 85215 Dodatki mieszkaniowe 2.840.360.-

Planowane wydatki zabezpieczają wypłatę dodatków mieszkaniowych dla uprawnionych. W roku bieżącym wypłata dodatków mieszkaniowych jest finansowana wyłącznie ze środków własnych gminy.

Rozdział 85219 Ośrodki pomocy społecznej 629.500.-

Wydatki tego rozdziału związane są z utrzymaniem 17 pracowników Ośrodka tj. wynagrodzenia osobowe, pochodne od wynagrodzeń oraz wydatki rzeczowe tj. zakup energii, materiałów biurowych, opłaty telefoniczne itp.

Rozdział 85228 Usługi opiekuńcze i specjalistyczne
usługi opiekuńcze 1.126.800.-

W ramach tego rozdziału zaplanowano wydatki związane z utrzymaniem 53 opiekunek domowych świadczących pomoc osobom potrzebującym.
Wydatki obejmują m.in.:
- wynagrodzenia osobowe 864.902.-
- składki na ubezpieczenia społeczne 108.282.-
- składki na Fundusz Pracy 22.510.-
- dodatkowe wynagrodzenia roczne 72.500.-
- zakup materiałów i wyposażenia 5.000.-

- zakup energii elektrycznej, wody, co 10.000.-
- odpisy na zakł. fund.św. socjalnych 23.854.-
- koszty podróży służbowych 2.352.-
- usługi remontowe oraz pozostałe usługi 15.500.-

Rozdział 85295 Pozostała działalność 336.945.-

Środki tego rozdziału to dotacja dla :
- Polskiego Czerwonego Krzyża 9.700.-
- Bractwa Miłosierdzia Matki Bożej 12.540.-
- jako dofinansowanie do prowadzonego punktu żywienia osób
bezdomnych i najuboższych.

W rozdziale tym mieści się również rezerwa celowa dla działu 852 Pomoc społeczna z kwotą 314.705.-

Środki na realizację zadań zleconych planuje się przeznaczyć na :

Rozdział 85203 Ośrodki wsparcia 216.000.-
Rozdział 85213 Składki na ubezpieczenia zdrowotne 81.244.-
Rozdział 85214 Zasiłki i pomoc w naturze 1.109.600.-
Rozdział 85216 Zasiłki rodzinne 267.857.-
Rozdział 85219 Ośrodki pomocy społecznej 980.779.-
Rozdział 85228 Usługi opiekuńcze 243.408.-
Razem : 2.898.888.-
Wydatki w/w rozdziałów finansowane są w całości z dotacji Świętokrzyskiego Urzędu Wojewódzkiego. Kwoty wydatków wyszczególnia Urząd Wojewódzki.


Dział 854 Edukacyjna opieka wychowawcza 1.425.900.-

Rozdział 85401 Świetlice szkolne 1.425.900.-

Wydatki tego rozdziału dotyczą :
- wynagrodzeń osobowych pracowników 1.026.349.-
- składek na ubezpieczenia społeczne 193.698.-
- składek na Fundusz Pracy 26.647.-
- dodatkowego wynagrodzenia rocznego 81.786.-
- Razem wydatki osobowe : 1.328.480.-
- kosztów zakupu energii elektrycznej, wody, co 5.800.-
- kosztów zakupu pomocy naukowych 630,-
-usług zdrowotnych 2.592.-
- odpisu na zakładowy fund. św. socjalnych 58.160.-
- zakupu materiałów i wyposażenia oraz odzieży ochronnej 17.587.-

- refundacji wyżywienia personelu pracowników kuchni 10.684.-
- pozostałych różnych usług 1.967.-
Razem wydatki rzeczowe : 97.420.-
Z budżetu finansowana jest działalność 11 świetlic szkolnych w których jest dożywianych 1620 dzieci miesięcznie. W świetlicach są zatrudnieni :
- nauczyciele - 19,5 etatu,
- pracownicy administracyjni - 10,5 etatu,
- pracownicy obsługi - 23,25 etatu.

Dział 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska
4.337.326

W poszczególnych rozdziałach planowane wydatki przedstawiają się następująco :

Rozdział 90003 Oczyszczanie miast i wsi 254.000.-
Zaplanowane środki przeznaczone zostaną na :
- zakup materiałów i wyposażenia / ławek, koszy, tablic/ 20.000.-
- zakup usług remontowych- / montaż i remont koszy ulicznych/ 8.000.-
- zakup usług pozostałych:
- w tym : zimowe utrzymanie przystanków 80.000.-
- letnie utrzymanie przystanków 86.000.-
- opróżnianie koszy ulicznych 30.000.-
- wywóz odpadków komunalnych 10.000.-
- nadzór nad pracown.interwenc.i publ. 20.000.-

Rozdział 90004 Utrzymanie zieleni w miastach i gminach 306.000.-

Planowana kwota 306.000.- przeznaczona jest na utrzymanie zieleni w stanie istniejącym w zakresie podstawowej pielęgnacji tj.
- zakup materiałów i wyposażenia / zakup nasion/, 10.000.-
- zakup usług remontowych /remont urządzeń zabawowych/ 20.000.-
- zakup usług pozostałych :
- zimowe utrzymanie skwerów i alejek 33.000.-
- uporządkowanie terenów zieleni miejskiej 15.000.-
- opróżnianie koszy parkowych 24.000.-
- utrzymanie fontanny w parku 4.000.-
- letnie utrzymanie zieleni 200.000.-


Rozdział 90015 Oświetlenie ulic, placów, dróg 1.252.526.-

Powyższa kwota przeznaczona jest na :
- pokrycie kosztów oświetlenia ulicznego 944.300.-
- koszty remontów oświetlenia w ulicach : B. Prusa, Pogodnej, Głównej,
na skwerze rekreacyjnym w Oś. Przydworcowe i w ul. Pięknej 56.700.-
- koszty zakupu nowych punktów świetlnych i kompletów ozdobnych 25.000.-
- wydatki inwestycyjne 226.526.-
i tak :- budowa oświetlenia w ul. Warszawskiej 47.630.-/ dalszy odcinek/
- budowa oświetl. w ul. Górniczej 20.000.-
- budowa oświetl. w ul. Głogowej 60.000.-
- modernizacja oświetl. w ul. Piłsudskiego 2.190.-
- budowa oświetl. w ul. Torowej 10.000.-
- budowa oświetl. w uliczce wokół Szkoły Podst. Nr 5 - 40.180.-
- budowa oświetl. w ul. Warszawskiej i Kopernika - środki z dotacji -
46.526.-

Rozdział 90095 Pozostała działalność 2.524.800.-

Główną pozycją tego rozdziału są inwestycje miejskie .
Proponuje się przeznaczyć na nie kwotę 2.320.000.-
i tak :
- na budowę kolektora 'C' 1.453.000.-
z tego ze środków NFOŚi G.W. 724.000.-
- na budowę kanalizacji sanitarnej w Oś. Dolna Kamienna 250.000.-
dodatkowe środki z WFOŚ są w trakcie przygotowań,
- na budowę kanalizacji sanitarnej w Oś. Pogorzałe 58.000.-
- na budowę kanalizacji sanitarnej w Oś. Bzinek 40.000.-
- na budowę kanalizacji sanitarnej w Oś. Rejów 40.000.-
- na budowę kanalizacji sanitarnej w Oś. Książęce 49.000.-
- na budowę kanalizacji deszczowej w ul.1-go Maja 120.000.-
- budowa wodociągu w ul. Kopernika 100.000.-
- na remont budynku 'Lipsk' 10.000.-
Natomiast pozostała kwota 200.000.- jest przeznaczona na podniesienie udziałów Skarżyskiej Strefy Gospodarczej.
Pozostałą kwotę wydatków tego rozdziału tj. 204.800.- proponuje się przeznaczyć na :
- wypłatę wynagrodzeń z umów zlecenia oraz składki od tych umów - 4.000.-
- opłatę za wodę ze zdroi ulicznych 14.000.-
- usługi remontowe : zalewu Bernatka oraz remont instalacji elektr.
w budynku Granat 50.000.-
- konserwację i modernizację kanalizacji deszczowej 59.000.-
- modernizację rowów odwadniających 15.000.-
- nadzór nad lasem 10.200.-
- opłatę za eksploatację sieci gazowej 3.600.-
- opłatę za odprowadzanie ścieków do wód 15.000.-
- przekazanie składki członkowskiej do Międzygminnego Związku
Utylizator 34.000.-


Dział 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego
1.590.000.-

W dziale tym mieszczą się następujące wydatki :

Rozdział 92109 Domy i ośrodki kultury dotacja 800.000.-
Rozdział 92116 Biblioteki dotacja 490.000.-
Rozdział 92118 Muzea dotacja 280.000.-

Powyższe dotacje dla placówek kultury przeznaczone są na częściowe pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem tych placówek tj. płac personelu, pochodnych od płac, opłat za energię elektryczną, opłat pocztowych , telefonicznych, centralnego ogrzewania. Instytucje kultury od 2000 roku działają na podstawie Ustawy z 25 października 1991r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej Dz.U. z 2001r. Nr 13 poz.123 z późn. zm. Koszty swojej działalności pokrywają z dotacji oraz przychodów własnych.

Rozdział 92195 Pozostała działalność 20.000.-

Kwota powyższa przeznaczona jest na dotacje na zadania z zakresu kultury jakie zlecone będą podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych i nie działających w celu osiągnięcia zysku - na podstawie art. 118 ustawy o finansach publicznych.

Dział 926 Kultura fizyczna i sport 725.000.-

Proponowane wydatki w tym dziale przeznacza się na :

Rozdział 92604 Instytucje kultury fizycznej 500.000.-

W rozdziale tym planowana jest dotacja przedmiotowa na częściowe pokrycie wydatków związanych z działalnością Miejskiego Centrum Sportu i Rekreacji. MCSiR działa na podstawie Uchwały Nr 13/95/II Rady Miasta z 25 kwietnia 1995r. w sprawie powołania zakładu budżetowego MCSiR.
Pokrywa swoje wydatki z przychodów własnych oraz dotacji budżetu jednostki samorządowej.
Planowane przychody to :
- wpływy ze sprzedaży biletów wstępu na basen,
- wpływy z czynszu za lokal gastronomiczny,
- wpływy z wypożyczania czepków,
- wpływy z organizowania wycieczek.
Natomiast podstawowe pozycje kosztów to wynagrodzenia osobowe dla zatrudnionych osób / uwzględniając wzrost wynagrodzeń o 3% /, oraz wydatki rzeczowe takie jak : opłaty za energię elektryczną, zużycie wody, zakup środków do uzdatniania wody w basenie oraz utrzymania czystości.

Rozdział 92605 Zadania w zakresie kultury fizycznej i sportu
185.000.-

Planowane środki przeznaczone są na dotacje celowe stowarzyszeń i organizacji pożytku publicznego, które będą realizować zadania gminy z zakresu kultury fizycznej i sportu. Dotacje będą wypłacane tym stowarzyszeniom i organizacjom z którymi gmina podpisze umowy na realizację zadań zgodnie z zapisem ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - Dz.U. Nr 96 poz.873

Rozdział 92695 Pozostała działalność 40.000.-

W rozdziale tym zaplanowane są wydatki na sport w szkole w ramach Szkolnego Związku Sportowego oraz na organizowanie imprez i zawodów sportowych w mieście.